Als het gaat om geplande innovaties, rijzen er altijd tal van vragen. De opkomst van elektrische taxi’s in Zuid-Afrika was geen uitzondering en wekte grote belangstelling bij de bevolking. Laten we eens kijken hoe deze industrie zich ontwikkelt in Zuid-Afrika en andere BRICS-landen, hoe de infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen wordt gebouwd en natuurlijk hoeveel een rit met zo’n taxi kost.
Adam Kalimatov , voorzitter van de Centrale Raad van de All-Russian Public Movement “Ecologists Volunteers”, een lid van de Raad van deskundigen van de Doema-commissie voor ecologie, natuurlijke hulpbronnen en milieubescherming, sprak over de huidige toestand van de industrie in de BRICS-landen in een exclusief commentaar op TV BRICS.
“Elektrische taxi’s zijn al erg populair in andere BRICS-landen. In India worden bijvoorbeeld tienduizenden elektrische voertuigen gebruikt in taxidiensten. De industrie is ook vrij goed ontwikkeld in China: elke dag rijden er meer dan 400.000 elektrische taxi’s de klok rond op de Chinese wegen’, aldus de expert.
Hij voegde eraan toe dat groene taxi’s ook niet ongewoon zijn in Rusland. Volgens de Russische Vereniging van Elektrische Voertuigen reden er in 2019 ongeveer 600 elektrische taxi’s op de wegen van Moskou. Ze behoorden zowel toe aan grote taxibedrijven als aan individuele eigenaren.
“Het aantal elektrische taxi’s in Rusland is nog niet indrukwekkend, maar de branche ontwikkelt zich vrij snel. Maar zelfs in die landen waar deze industrie al behoorlijk ontwikkeld is, laat de infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen nog veel te wensen over”, aldus Adam Kalimatov.
Daarom is de belangrijkste vraag in Zuid-Afrika hoe en waar stations voor het opladen van elektrische voertuigen worden gebouwd. Tot op heden zijn er veel oplossingen op dit gebied.
“De structuur van het South African National Energy Development Institute (SANEDI) lanceerde bijvoorbeeld een project genaamd het EV Mobility Project. Het doel van het project is om een infrastructuur te creëren voor het opladen van elektrische voertuigen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen, winkels, luchthavens, hotels, enzovoort”, aldus Adam Kalimatov.
Momenteel is het project met succes actief in zes steden in Zuid-Afrika, waaronder Kaapstad. Een andere belangrijke factor zijn de kosten van reizen per elektrische taxi. Tegenwoordig kan een rit met zo’n auto twee tot drie keer meer kosten dan een traditionele taxi. In het geval van Zuid-Afrika spelen echter omgevingsfactoren een belangrijke rol.
“Elektrische taxi’s zijn een veel milieuvriendelijker vervoermiddel, dus het land is bereid wat economische offers te brengen om het milieu te sparen. Over drie jaar moeten er honderden elektrische taxi’s op de wegen van Zuid-Afrika verschijnen. De infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen ontwikkelt zich, zij het langzaam, maar de Zuid-Afrikaanse commissies voor klimaatverandering beloven het proces te versnellen. Het tarief voor dergelijke auto’s blijft vrij hoog, maar desondanks wordt steeds vaker gekozen voor elektrische taxi’s’, aldus de expert.
De overgang naar een nieuw vervoermiddel gaat langzaam, maar de voordelen van het gebruik van elektrische taxi’s op middellange en lange termijn wegen niet op tegen eventuele kosten en ongemakken. Zuid-Afrika zet zich in om over te stappen op elektrische voertuigen en een moderne, milieuvriendelijke natie te worden.
Leave a Reply